2011. november 9.

Cukkinis rizottó


Ez volt az az étel, aminek egy egész napos MÁV-val terhelt budapesti kiruccanás után is nekiálltam. Mi több, ez tartotta bennem a lelket a hazatérésig.



A rizottót mindig is szerettem, pedig viszonylag későn találkoztam az első jól elkészítettel. Főiskolás és az azt követő éveimet végigkísérték a zacskós csodák, meg a menüket kínáló éttermek vállalhatatlanság határát súroló remekei. Az első igazán jót Zágráb belvárosában ettem két-három éve. Az valami brutálisan jó erdei-és szarvasgombás variáció volt. Aztán tatai kiruccanásunkkor is ettem a szállodában egy egészen jó gombásat, amit rögtön a mini-vakáció után reprodukálni akartam. Mivel a fejemben a jó és a gombás szópár rizottó-ügyileg elválaszthatatlan lett, naná, hogy ezen a vonalon indultam el receptvadászatkor is.

Gabojszánál találtam a vargányás rizottóra, elkészítettem pontról pontra, és elsöprő sikert aratott: még a legkisebb családtag is rámozdult. Majdnem kiugrott a Pötyi az etetőszékből már az illatot érezve, pedig előtte pakolta be a saját baba-kompatibilis vacsoráját. Ő az a fajta kisgyerek, aki mindenből kér, mindent szeretne megkóstolni. Én meg ennek úgy örülök a bátyjával vívott harcok után, hogy általában mindent meg is kóstolhat, amit mi eszünk, és nem kell nagykorúnak lenni a fogyasztásához. Perszem a nagyobb darab gombákat kibányásztam a neki szánt részből, öröm volt nézni, ahogy falta a vacsorámat, és szerencsére baja sem lett tőle. 
Hamar következett hát az újrázás, a kert utolsó ajándékával, egy kései biocukkinivel.


Hozzávalók:

250 g rizottórizs (nálam Tesco saját márkás 500 g-osból)
1 dl száraz fehérbor
750 ml zöldség-alaplé
1 fej vöröshagyma
3 ek olivaolaj
1-2 dkg vaj
1 cukkini
5 dkg reszelt parmezán
bors


Az alaplevet kis lábasban feltettem forrósodni a tűzre. A hagymát felkarikáztam, a vajon-oliván megfuttattam, majd hozzáadtam a rizst és az apróra vágott cukkinit, és kb. 2 percig pirítottam. Sóztam, borsoztam, felöntöttem a borral, majd miután a bor elpárolgott, lejjebb vettem a lángot, és merőkanalanként fel-felöntöttem a forró zöldség-alaplével, mindig megvárva, hogy egy-egy adagnyit felszívjon a rizs. Gyakran kevergetve addig játszottam ezt, míg elfogyott az összes alaplé, és megpuhultak a rizsszemek. 
A tűzhelyről levéve kevertem bele a parmezánt, kis darab vajat is ajánlott hozzáadni, nálunk most épp nem volt készleten, de teljesen jó volt így is. Tálaláskor citromlevet csepegtettünk rá, de ez elhagyható, ha valaki idegenkedik a citrusos íztől, helyette prímán feldobja pl. a petrezselyem is. 
A fenti adagból két nagy vagy három kisebb adag kerül ki. 
Fontos: a rizottórizst nem szabad megmosni az étel készítése előtt, mert a mosással elveszti keményítő-tartalma egy részét, ami a lényegét adja.

Van némi komplexusom a rizzsel, ugyan nagyon szeretjük, de kevésszer sikerül igazán jól elkészítenem köretként, így az anyukám a felelőse a tökéletes rizsnek a családban. Erre a próbálkozásomra azért vagyok büszke, mert ő is evett belőle, és nagyon ízlett neki is. Én meg ismét éhes maradtam, mert a Pötyivel osztoztam az adagomon. De legalább megvolt az alapos indok, hogy mért kell nekiállnom este kilenckor csokihabot készíteni J