2013. május 8.

Sumavai kulajda- Tejszínes-gombás krumplileves

Cesky Krumlov, kulajda, Sumava, Lipno. Egy csomó olyan jóság, melyről egy hónapja kábé semmit nem tudtam. Csak egy hétvége kellett, mind szívembe zártam.




P. kerek szülinapjára már régóta terveztem valami jó kis meglepetést. Remélem azóta is, hogy a forrasztópáka csak vicc volt, mikor megkérdeztem, mit szeretne :) oder meglepődött, hogy nem kapott, ki tudja. Nem vagyunk nagy partiarcok, utazni viszont annál jobban szeretünk, így ezen a vonalon indultam el. Végig Prága volt a fejemben, hisz ott még nem volt, a jó sört sem veti meg.
Aztán egyik este a vacsora mellé bontott egy üveg sört, Budweisert. A kedvencét. Rögtön beindult a vezérhangya, menjünk oda. A sörgyárba. Úgyis nagy gyárlátogatók vagyunk. Én spec minden nap megyek, hihi. Viccen kívül az Audi és a Harrer után pont logikusan egy sörgyár következik.
Ceské Budejovice ráadásul jóval közelebb van, mint Prága. Bónuszként a sörgyár látogatható, mi több, látogatóközpont és kedves recepciósok is vannak, akikkel le lehetett boltolni a sörgyári túrát.
Mit mondjak, nem bántuk meg a döntést, életünk egyik legjobb hétvégéje volt, Cesky Krumlov-bázissal. Csodálatos táj, gyönyörű épületek, normalitás, kézműves termékek, jó sörök. 300 kilométer, és egy más világ. És azért is vonzó, mert majdnem olyan, mint itthon. Nincs túlzó jólét, sem nélkülözés, van jó pár fura figura, stb, stb. Érteni ugyan egy kukkot sem értettünk, a cseh nyelv egy szép rejtvény, és hiába turistaparadicsom, a tájékoztatást a panziókon, éttermeken kívül nem viszik túlzásba.



A legütősebb gasztro-tapasztalat (a jó sörökön kívül persze) a kulajda leves volt. Életemben nem hallottam róla, hogy létezik, de valami helyit nagyon ki szerettem volna próbálni, így a "cseh zászlós" levest kértem az étlapról az egyik vacsora alkalmával. Mennyei volt, s tudtam, amint hazaérek, kipróbálom, tudok-e ilyet?
Szerencsére mások nálam jobban ismerik, így recept-alap is volt hozzá. Nálam ez lett belőle, remélem, nagyon nem gyaláztam meg az "igazit".

Hozzávalók:
500 g krumpli kockára vágva
kisebb fej vöröshagyma
2-3 gerezd fokhagyma
csapott ek vaj
20 dkg gomba (üvegízű, kínai:))
1 ek szárított, őrölt vargánya
800 ml zöldség-alaplé
200 ml tejszín
1 csapott ek étkezési keményítő

bors
rengeteg kapor (lehetőleg friss)

személyenként egy tojás
némi vaj vagy olaj

A hagymát apróra vágom, a vajon üvegesre pirítom, belenyomom a fokhagymát. Pár keverés után hozzáadom a kockázott krumplit, a gombákat, felöntöm az alaplével, ha kell, kis sót, borsot adok hozzá és fedő alatt kb. 20 percig főzöm.
Ha megpuhult a krumpli, kis főzőlevet kiveszek, elkeverem benne a keményítőt, hozzáadom a  tejszínt, és a leveshez adom. Egy rottyanás után lekapcsolom alatta a lángot, ha szükséges, sózom, borsozom, majd beleszórom a legalább evőkanálnyi mennyiségű kaprot.
Mi tükörtojással kaptuk, így én is azzal tálaltam, nagyon bejött mindenkinek.