2013. május 29.

Bodzaszörp és almás bodzazselé




Érik a bodza, büdös az iskola.
Ismeritek? Nagymamám szokta mondogatni, s milyen igaza volt! Épphogy elkezdtek bimbózni a bodzabokrok, eljött idén is a pont, amikortól az egyébként lelkes és iskolát nagyon szerető Pepim sóhajtozva indul reggelente a műszakba, és vágja a centit a nagyszünetig.
Már én is nagyon várom, nagyjából összeállt a "melyik héten melyik tábor" excel és a szabadságtervek is. Már csak valami jó nyaralós célpontot kellene választanunk, ha van ötletetek, ne kíméljetek!
No és itt a kirándulások, grillpartik szezonja is, pont jól jött tehát a kamrapolcra életem második bodzakísérlete. Az elsőt hagyjuk, viszont ez csúcsszuper lett.

Hozzávalók:
30 nagy fej bodzavirág
2 l víz (ha van, tisztított)
78 g citrompótló (3 csomag, de aki nem szereti savanykásan, 60 g körül megállhat)
2 kg cukor

A bodzákat átnézem, finoman lemosom. Szeretik a tetvek a növényt, azok lehetőleg ne kerüljenek a szörpbe :)
Egy nagy tálba rakom a tiszta virágokat, a citrompótló felét, és felöntöm a vízzel. 24 órát állni hagyom, lehetőleg lefedve, néha meg-megkeverve, majd leszűröm. Egy nagy fazékban felteszem főni a cukorral, és gyakran kevergetve kb fél óráig főzöm. Félidőben adom hozzá a maradék citrompótlót.
Ha elkészült, még forrón sterilizált üvegekbe töltöm, és száraz dunsztban hagyom kihűlni.
Sterilizálásra én a maradék sterilizáló folyadékot használom, de forró domestosos víz is tökéletes, mindkettő után alapos öblítés is jár, plusz kb. félórára betolom az üvegeket a sütőbe. Természetesen a még hidegbe, majd 100-110 fokra állítom a hőfokszabályozót, így kevesebb eséllyel pattannak el, mikor beléjük kerül a forró lé.
Dunsztolásra pedig még nem találtam jobb módszert, mint a konyharuha-polártakaró-hűtőtáska hármas. Kis lakásokba, kis mennyiségnél különösen jól szuperál.
Apropó mennyiség: a fenti adagból három liternyi szörp készült.




Az üvegbe töltögetés után fennmaradó kb 2-2,5 dl-hez hozzáöntöttem egy deci Almdudlert (jól van na, épp az volt kéznél, simán lehet víz is, vagy akár hígabb gyümölcstea), és beleaprítottam egy almát héjastul, majd újabb 20 percig főztem. Botmixerrel pürésítettem, és 15 g zselésítővel (Quittin 3:1) felforraltam. Ment szép üvegbe, majd szárazdunsztba, és annyira jó lett, hogy a maradék bodzából csak zselét fogok gyártani. Almás pitéhez, crumble-höz zseniális lesz.