2012. április 4.

A legtutibb kalács



De tényleg. Tisztán emlékszem, tavaly virágvasárnap sütöttem először ezt a receptet, mintegy főpróbaképp a húsvéti ünnepekre.
Tavalyelőtt jutottam el a személyiségfejlődés (vagy torzulás?) azon fokára, hogy már cikinek éreztem a bolti kalácsot, de a saját példány akkor még elég gáz lett. Viszont ez itt nagyon jól sikerült, mindjárt 4-5 kalácsot le is gyártottam tavaly a nagy sikerre való tekintettel, és azóta is minimum havonta egyszer elkészítem, nehogy kijöjjek a rutinból fonás-ügyileg.
Ezúttal kardamom is került bele (ezt a meglepit...), és egy kis méz, mert azzal a kelt tésztáim mindig nagyon szépen sikerülnek.

Hozzávalók:

500 g finomliszt
2 egész tojás
80 g puha vaj
2 dl langyos tej
1 ek méz
5 dkg nádcukor
3,5-4 g szárított élesztő (fél csomag)
1 kk só
1 kk őrölt kardamom

1 tojás a kenéshez

A tejet a vajjal mikróban meglangyosítom, belekeverem a mézet, majd egy mély tál aljába öntöm a keveréket. Hozzáadom a cukrot, a tojást, élesztőt, sót, kardamomot, végül ráöntöm a lisztet is, és robotgéppel vagy kézzel jól kidagasztom. Ezután a tálat egy tiszta konyharuhával letakarom, meleg helyre teszem, és duplájára kelesztem (30-40 perc).

Ha megkelt, a tésztát hat részre osztom, kis hurkákat sodrok belőlük, és hatos fonással megfonom.
Formázáshoz kiváló videok vannak youtube-on, nekem ez segített a legtöbbet, másodjára már könnyen ment, pedig elég fakezű vagyok:





Sütőpapírral bélelt tepsibe teszem, letakarom, és ismét kelesztem, kb. fél órán át. Utána megkenem a felvert tojással, majd 180 fokos sütőbe teszem, és 30-35 percig sütöm. 20 perc után alufóliával letakarom, hogy a belseje is átsüljön, ekkor már a teteje kezd pirulni. Ha szükségesnek ítéljük, az utolsó 5 percre levehetjük az alufóliát.




A családtagokat elhajtom a kalács környékéről kihűlésig, így jó eséllyel 48 órát is kibír a masszív, több, mint 80 dekás darab. Gondosan elcsomagolva napok múlva is finom, bármelyik bolti cuccot magasan veri. Kiváló a távolabbi családtagok/ anyósok lenyűgözésére így húsvét táján különösen J


Kis színes a végére: ma tudtam meg (egy kínai munkaszüneti nap kapcsán), hogy miért is vacakolhat annyit a kocsink: rendszámában csupa szerencsétlennek tartott szám van. Kis kínai számmisztika mindenkinek, esti tea mellé kiváló.