2015. november 8.

Mákos-citromos minikuglófok

Wow. Azta és bingo. Megvan az idei őszi "csak úgy" sütirecept. Munkahelyi sütizésre, hétvégi tea-kávé mellé, sőt ha Pepikének nem lenne másnapra uzsonnája. Merthogy kényes ízlésű nagyobb fiamnak igencsak bejött az alkotás.
Nyugodt szívvel ajánlom nem túl rutinos, vagy éppen kezdő sütimestereknek, amolyan villantós süti. Kis macera, nem kell hozzá túl sok tál, se extra alapanyag, de a siker borítékolható.


Hozzávalók:

2 tojás
12 dkg cukor (nálam most nádcukor)
10 dkg puha vaj
7,5 dkg tejföl
2 citrom reszelt héja és leve
csipet só
18 dkg liszt
5 dkg darált mák
fél csomag sütőpor

Máz:
kb. 4 ek porcukor
fél citrom leve

A sütőt előmelegítem 180 fokra.
A tojásokat a cukorral habosra verem habverővel, majd belekeverem a vajat és a tejfölt, a citrom héját és a levét, a csipet sót. A lisztet összeszitálom a sütőporral, a mákkal együtt a nedves hozzávalókhoz adom, pár mozdulattal elkeverem.
A masszát szilikonformákba, vagy kivajazott-lisztezett hagyományos formába töltöm. Nekem most mini-kuglófformák voltak kéznél, de hagyományos kuglóf-vagy püspökkenyér-formában sem lesz rosszabb a végeredmény :)
A tésztát a forró sütőben kb, 30 percig sütöm. Ha nagyobb formát használok, ez lehet akár 45-50 perc is, tűpróba hasznos lehet, de ha szép aranybarna a teteje, nagy valószínűség szerint jó a belseje is.

A tésztát a sütőből kivéve 5-10 percet hűlni hagyom, de még langyosan kifordítom a sütőformából, hogy az időközben elkevert mázzal díszíthessem. Rácsra téve teljesen kihűtöm. Dobozban, hűvös helyen tartva 2-3 napig megőrzi zamatát, de természetesen frissen a legjobb.

Önbizalom-növelésre tényleg bejött nekem. Néha le tudok törni, mikor a legszigorúbb kritikusom, a a nagyfiam sorra utasítja el a kezeim közül kikerülő (szerintem) remekeket. Persze tudom, hogy a gyerekek válogatósak, ő meg aztán extrém módon az, így általában nem dőlök kardomba. De mégis más eggyel több elégedett arcot látni a vacsora után,

Ha már az önbizalom-növelésnél tartunk, elmesélem, miért is hoztam szóba: van egy jó kis kihívás a facebook-on (én legalábbis ott találtam rá, de a kedvenc oldalam is foglalkozik vele, lévén az esemény gazdája, Prónay-Zakar Gina az oldal egyik szerkesztője).
21 napig megpróbáljuk magunkat nem szidni. Ez meglehetősen nehezen megy nekem, a "de lökött/béna/hülye vagyok" kábé kötőszavakként üzemelnek a mindennapokban. Persze mélyen legbelül, a szavak szintje alatt sem rózsás a helyzet: most alakul át a szakmai életem. Eddig ismeretlen területen kell majd helytállnom, tehát ki nem mondottan is vannak kétségeim magamban. Duplán jól jött a próba, hogy a magam naposabb oldalát keresve, optimistábban és pozitívan álljak a mindennapokhoz. Egyelőre nem megy egyszerűen, annak ellenére, hogy alapvetően egészen jóban vagyok magammal, kiderült, hányszor ostorozom magam rutinból. Örülök, hogy ezt is megtudtam magamról, próbálok nap mint nap jobban vigyázni a szómágiával és a gondolatokkal is, hiszen Weöres Sándor már réges rég megmondta a tutit:
"Vigyázz, hogy világosat gondolsz-e, vagy sötétet; mert amint gondoltál, megteremtetted"