2014. július 22.

Vajas pogácsa




Bemelegítésül a hosszú szünet után jöjjön egy alaprecept, a gyakorlatilag elronthatatlan és nagyszerű klasszikus, ahogy én szeretem.

Hozzávalók:

25 dkg puha vaj
60 dkg liszt
1 cs porélesztő
1 dl meleg tej
2 dl tejföl
2 tk só
2 tojás sárgája

1 tojás a kenéshez
tetszés szerint:
magok vagy sajt a tetejére

A tészta hozzávalóit kimérem, kézzel vagy géppel alaposan kidagasztom. Szükség lehet még 5-6 dkg lisztre. A cél, hogy puha, de nem ragacsos tésztát kapjunk.  A dagasztás után deszkán ujjnyi vastag téglalap formára nyújtom.
Jöhet a hajtogatás: képzeletben hosszában három részre osztom a téglalapot, az egyik harmadot a közepére hajtom, majd rá a szélsőt is, ezután 90 fokkal elforgatva ismétlem a játékot (széle középre, rá másik széle).
Az erős koncentrációt igénylő munka után jöhet 30 perc pihenés. A tésztának. Én ezalatt szoktam elpakolni a már nem szükséges eszközöket, hozzávalókat, illetve ha ügyes vagyok, bedobok jutalmul egy kávét.
Ha a tészta kipihente magát, lisztezett deszkán ujjnyi vastagra nyújtom, tetejét éles pengével rácsozom,  (5 cm átmérőjű) pogácsaszaggatóval kiszaggatom. 
Sütőpapírral bélelt tepsire helyezem őket, tetejüket a felvert tojással óvatosan lekenem, esetleg tovább díszítem magvakkal (len/szezám/napraforgó/tökmag), illetve sajttal.
Újabb félóra pihentetés után 180 fokra előmelegített sütőben 20 perc alatt megsütöm a pogácsákat.


S hogy merre tekeregtem eddig? Volt itt kérem minden. Egy sikeresen befejezett félév, egy rövid csehországi kiruccanás, egy átadott Segítsüti, egy azóta is tartó iskolai szünet, munka, móka, kacagás, hogy csak a legjobbakat említsem. Majd jövök néhány részlettel, most csak egy dal, mert néha többet mond egy regénynél is ;-)