2020. május 17.

Gyömbérkovász és gyömbérsör



Kellett nekem még egy háziállat...

Na szóval, az úgy volt, hogy a nagy karanténpékség kellős közepén talán én voltam az egyetlen, aki nem sütött kenyeret. Dacára annak, hogy már egy jó ideje volt kovászom, élesztőm meg épp nekem sem, elfogyott minden másra a nemes anyag. De miért is? Ja, mert a helyi pékség kovászos kenyere végig elérhető maradt, és sokkal, de sokkal jobb, mint amit én a kis sütőmmel produkálni tudok.
Készült viszont húsvéti kalács, kuglóf, kifli, csiga, de még gofri is. Na meg pizza, minden mennyiségben, ahogy szokott- vasárnaponként.

Szintén a karanténnapok idején az egyik őskovászos ismerőssel váltottunk üzenetet, és ő említette meg, hogy használ a hagyományos mellett gyömbérkovászt (aka gyömbérbug) is, remekül feltupírozza a kovászos cuccokat.
Kellemes mellékhatásként pedig erjesztett italokat lehet készíteni a segítségével, ami nekem szintén évtizedes álmom volt.

Jelentem, egy hónapja tesztelem, működik, elmondom, nálam hogyan.

Hozzávalók indításhoz:
1 nagy (ha lehet, csatos, 2-3 literes) befőttes üveg
1 dl víz
1 ek cukor
1 ek friss gyömbér

Első nap fogok egy hüvelykujjnyi gyömbérgyökeret, hámozom, és pár milliméteres darabokra szeletelem. Beledobom a befőttes üvegbe, felöntöm a vízzel, hozzáadom a cukrot, jól átkeverem, és naptól védett 18-22 fokos helyre teszem. Nálam a konyhapulton lakik, egy olyan szegletben, ahol nem éri a napsugár.

Innentől naponta elismétlem ezt a mókát, nagyjából a harmadik nap után felezhetem a mennyiséget (fél dl víz, fél ek gyömbér és cukor), és folytatom 8-10 napig a napi etetést. Utána át lehet térni a kétnapi, majd háromnapi etetésre, de aki rendszeresen venne ki belőle, a napi etetést vagy dupla adagosat is elbírja. Napi kb. egy perc foglalkozást igényel, de azt nagyon. Háziállat, ugye, az igénytelenebb fajtából, a napi sétát mindenesetre nem igényli.

Érdemes minden nap átkeverni, és ha erős szaga vagy kesernyés íze lenne, meg kell etetni.
Ha összefüggő penész lenne rajta, vagy kellemetlen szagú, nyúlós réteg keletkezik rajta, sajnos azt jelenti, hogy meg kell válnunk tőle, és visszaállunk egy új adaggal a rajtvonalra.

Nagyjából egy hét után érik annyira össze, hogy lehet belőle kivenni kelt tésztához illetve gyömbérsörhöz.
Kelt tésztánál én cca fél deciliternyi mennyiséget szoktam kivenni, átszűrni. Ezt a víz mennyiségéből aztán levonom a receptnél, a továbbiakban mindent változatlanul csinálok.

A kelt tésztáim azóta sokkal szebbek, levegősebbek, és a gyömbéríz sem érződik rajtuk ekkora mennyiségnél.

Sokkal erősebb motiváció volt viszont a gyömbérsör készítése. Aki azt gondolja, hoyg ez egy magasabb alkoholtartalmú ital, azt ki kell ábrándítanom. Persze van valamicske alkoholtartalma, de elenyésző, sokkal inkább érdemes az egyedi ízért, és a természetes szénsavképződés csodálatáért nekilátni a gyömbérsör készítésnek. Na és nagyon egyszerű, nagyjából az üveg felbontása a legbonyolultabb művelet a folyamatban.



Hozzávalók:
1 dl leszűrt gyömbérkovász
7,5 dl víz
0,5 dl citromlé vagy egy egész citrom (vagy lime, vagy grapefruit tetszés szerint)
1-2 ek cukor vagy méz
1 ek gyömbér reszelve
1 db minimum 1 literes csatos üveg (töltés után minimum két ujjnyi hely maradjon az üvegben a képződő gáznak)

illetve ízlés szerint: egyéb gyümölcsök darabokra vágva (pl.: eper, málna, barack, áfonya), fűszernövények (kakukkfű, levendula, citromfű, menta), gyakorlatilag minden ehető és élvezhető növényi rész.

Az üveget alaposan elmosom, vegyszermentesítem.
A hozzávalókat az üvegbe töltöm, lezárom, és szobahőn érni hagyom minimum 24 órát.

A 24 (vagy erősebb íz eléréséhez 36-48) óra elteltével az üveget nagyon türelmesen, percekig lazítva bontom fel, ha lehet, mosogatótálcában vagy egyéb biztos helyen. Annyira erőteljes lehet a szénsavképződés, hogy nagyon könnyen kifut, ha óvatlanul állunk a bontási folyamathoz.

Én első alkalommal mentás-citromosat készítettem.Ehhez a citrom felét kifacsartam, másik felét karikákra vágva szuszakoltam az üvegbe, plusz vágtam a kertből egy cca 10 cm-es mentaágat.
Másodjára lime-os, citromfüves-mézes készült, ez is nagyon finom volt, de szerintem a holnapi bodzás lesz az ászok ásza.
Izgalmas lehet az epres- mentás, a málnás- mentás, hársfavirágos, a citromos-kakukkfüves vagy a barackos-levendulás kombináció is. Szerintem pont ilyen sorrendben fogom kipróbálni a nyáron.

Miért is jó, azon felül, hogy az íze isteni? Az úgynevezett fermentált italok mindegyike probiotikus, azaz a jó baktériumok szaporodását segíti az emésztőrendszerben. Nem kell tehát gyógyszertári szer, ezek a nagyszerű frissítők gondoskodnak arról, hogy egészségesek, és ellenállóak legyünk a betegségekkel szemben. Az idén ez különös jelentőséggel bír talán mindenkinél, ugye?
Egészségünkre!