2019. szeptember 30.

Cukkinis-citromos süti


Az első (majdnem) vegán receptem. Nem vagyok vegán, csak újabban a húst és a tejtermékeket kerülöm. A halételek és a tojás maradtak repertoáron, hiszen semmi ideológia nincs mögötte, pusztán nem kívánom a húst. Aki viszont kiváltja a tojást tojáspótlóval, máris vegán sütit falatozhat.

Hozzávalók:
240 g liszt
75 g őrölt kesudió
1 tk szódbikarbóna
fél csomag sütőpor
2 tk fahéj (elhagyható)
1 tk őrölt gyömbér
csipet só

120 g cukor vagy eritrit
 3 egész tojás
120 ml növényi tej (én általában mandulatejet használok)
80 ml olivaolaj
60 ml agave szirup (vagy méz)
2 citrom héja és leve

220 g cukkini nagylyukú reszelőn lereszelve, kinyomkodva

A krémhez:
125 g kesudió 4-12 óráig vízben áztatva, lecsepegtetve
2 citrom héja és leve
2 ek kókuszolaj
2 ek agave szirup (vagy méz)

A sütőt előmelegítem 180 fokra.
Egy püspökkenyér-formát sütőpapírral bélelek.
A cukkinit lereszelem, félreteszem.
A száraz hozzávalókat (1-7 tételek) egy tálba mérem.
A tojásokat a cukorral habosra keverem, hozzáadom a tejet, olajat, agave szirupot, a citrom héját és levét, majd a száraz hozzávalókat. Keverek rajat egyet-kettőt, végül az alaposan kinyomodott cukkinit is belekeverem a masszába.
A tál tartalmát az előkészített formába töltöm, és 45-50 percig sütöm. Az utolsó 15 percben, ha barnulna a teteje, mehet rá alufólia vagy egy réteg sütőpapír.
A formában hagyom kihűlni a süteményt.

A krém hozzávalóit a késes aprítóval vagy botmixerrel pürésítem. Tálalás előtt a kihűlt süteményre rétegzem a krémet. Citromdarabokkal, vagy tetszés szerint díszítem, nálam most kis karamelldarabok és némi karamellizált kakukkfű került a citromdíszek mellé. Ezen felül mehet rá kesu, fahéjjal bevont verzióban is akár, vagy citromos fondant pörkölt magvakkal, a lehetőségeknek csak a fantázia szab határt :)