2013. május 18.

Aranygaluska


Ha szombati ebéd-versenyt hirdetnénk, ő lenne a biztos befutó.
Gyerekkoromban nagymamám főzött ránk, és tartotta a hagyományos sváb gyökerű menürendet: hétfő, szerda, péntek tésztanap, kedd, csütörtök főzeléknap, szombaton tartalmas leves, mellé édes "tészta", vasár- és ünnepnapokon húsétel.
Naná, hogy a szombatokat fentiek miatt duplán vártam :) A levesből ért keveset enni, hogy jusson hely a fő fogásnak: buktának, rakott palacsintának, máglyarakásnak, öntött zsömlének, no és az ásznak.

Anyukám is meg-megszokott lepni minket aranygaluskával, de pár héttel ezelőttig meg sem fordult a fejemben, hogy én is nekiállhatnék. Történt ugyanis, hogy a madártej-offenzíva odáig fajult a fiúk részértől, hogy beintettek anyu hagyományos vaníliapudingos sodójának, és követelték a házi tojásos-igazi vaníliás verziót. Segítsütinek és a kimaradó tojássárgáknak hála, megkapták.
S hogy mért szombati étel a "modern időkben" is? Mert nem lehet összecsapni. Sem a tésztáját, sem a sodót. Cserébe lehet közben ablakon kibámulni, délutáni túrát tervezgetni, jó zenéket hallgatni (kisgyerekesek, Gryllus-összes megvan? :) na, az pont kitart :))

Hozzávalók:

50 dkg liszt
2,5 dl tej
5 dkg olvasztott vaj
5 dkg cukor
3 tojás sárgája
1 cs porélesztő
fél citrom reszelt héja
csipet só
1 kk őrölt kardamom (elhagyható, csak én nem bírok lejönni a szerről :))


15 dkg őrölt dió
10 dkg porcukor
olvasztott vaj (minimum 5 dkg)

A tészta az élesztő-kardamom kört kivéve Limara-koppintás.
A hozzávalókat dagasztótálba mérem, és kézzel vagy géppel kidagasztom. Kb. egy órán keresztül kelesztem.
Ha megkelt, valamilyen módszerrel hengereket képezek belőlük. Én hurkákat sodortam a tésztából, és kb 5 cm-enként vágtam, kicsit utómunkáztam, de az elegánsabb megoldást Limara részletezi.



A hengereket olvasztott vajban, és a diós cukorban megforgatom, és egy 26 cm-s tortaformába rakosgatom.  A sütőt 180 fokra melegítem, míg eléri a munkahőmérsékletet, a formában kel tovább a tészta.



Forró sütőbe téve kb. 40 perc alatt lesz készen. Ha gyorsabban barnulna a teteje, félidő után alufóliával takarom.

Vaníliasodó, a lényeg (ha tutira akarsz menni, és van egy tojásfarmod, nyugodtan duplázd a mennyiséget, el fog fogyni...)

1 l tej
7 tojás sárgája
6 ek cukor
1 rúd vanília

A tojásokat a vanília kikapart magjaival és a cukorral habosra keverem, hozzáöntöm a tejet, és őrületes lassan besűrítem. Nagyon kell vigyázni, nehogy összerántsa a hirtelen hő, ezért kifejezetten meditatív tevékenység. Az első kelesztés 60 perce simán rámegy a feladatra, a végeredmény azonban kárpótol mindenért.
Édes, vaníliás, semmi mű nincsen benne, és a miénk. Ahogy az a 3 perc is, míg  3 órányi munkánk eltűnik a semmibe.